Thursday, October 4, 2012

Hargai Kesihatan Anda Sebelum Terlambat

Entah kenapa, tiba-tiba saya rasa gelisah dan hati tidak tenteram bila teringat pn. ros. Tengahari ini iaitu 4 oktober, saya pergi menziarah rakan kanser survivor pn . ros yang tinggal di putrajaya. Saya bawa bersama air buah roselle yang saya buat malam tadi dan juga kerepek ubi. Sebelum itu, saya sudah talipon ros memaklumkan akan ziarah ini dan mohon jangan dijamukan apa-apa untuk kami. Kebetulan saya berpuasa pada hari ini dan rakan saya pula dalam keadaan tidak selera makan kerana mengandung. Kali terakhir saya ziarah beliau adalah pada tahun 2011 bersama pn. wan hanisah. Oleh kerana kami adalah volunteers, pihak hospital putrajaya minta kami buat home visit ke rumah Ros. Semasa lawatan kami pada tahun 2011, beliau masih dalam cuti sakit barah payudara untuk menjalani rawatan di hospital Putrajaya. Ros adalah seorang guru muda yang mempunyai seorang anak perempuan yang sedang menuntut dalam tingkatan dua.
Hari ini saya agak terkejut apabila melihat ros kerana mukanya bengkak, kedua-dua kakinya bengkak, tangan kirinya juga bengkak dan di bandage. Rupa-rupanya kanser ros telah merebak ke  kulit. Tiga suku anggota ros kecuali muka dan tangan kanan yang masih belum di mamah oleh sel kanser. Ya Allah sungguh kasihan melihat penderitaan ros. Semasa kami berbual, beliau beberapa kali mengerang kesakitan kerana luka-luka di badannya. Saya mohon untuk melihat dan sungguh kasihan kerana badan ros, kedua-dua belah kakinya, tangan kirinya telah di bandage dan kelihatan kesan darah di bandage tersebut. Saya dimaklumkan oleh ros yang beliau mendapat khidmat hospital swasta untuk menukar bandagenya setiap hari dan juga merawat kedua belah kaki dan tangan kirinya yang bengkak. Nurse mengambil masa lebih dua jam untuk menukar bandage ros pada setiap hari dengan bayaran
RM 100.00 tidak termasuk merawat anggota yang bengkak. Saya tidak dapat bayangkan apabila nurse buka bandange ros. Pasti sakit kerana kuping-kuping kulit akan ikut sekali melekat pada bandage tersebut. Ya Allah, kau berilah kekuatan pada hambamu ini dan ringankanlah sakitnya.
Menurut ros, beliau juga menghadapi kesukaran untuk makan kerana tekaknya kering dan susah untuk telan. Doktor sekarang sudah tidak beri apa-apa ubat  untuk ros dan sekarang ros hanya buat dressing setiap hari.
 Atas sebab kesihatan ros, beliau telah di medical boardkan oleh jabatannya. Begitulah lumrah hidup yang ibarat pepatah melayu, sudah jatuh ditimpa tangga.
Apa yang mampu saya katakan pada ros adalah perkataan tabah, sabar dan berdoalah kepada Allah yang maha mengetahui atas segalanya. Sebelum saya balik, saya doakan semoga Allah ringankan sakit ros dan di beri kesihatan yang baik. Mendengar doa saya, ros menangis dan saya biarkan beliau menangis supaya ros dapat release tension yang dialaminya selama ini. Ros memang tabah kerana dalam masa kami berbual, beliau tidak sedikitpun  mengeluh atau complaint tentang sakitnya,  kecuali mengerang menahan kesakitan.
Kepada pembaca blog ini, jagalah kesihatan anda dan berdoalah kepada Allah semoga sihat dan dalam rahmatnya. Marilah kita berdoa, semoga Allah meringankan sakit pn. Ros dan beri kekuatan, dipertingkatkan iman kepada beliau bagi menghadapi dugaan ini serta pulihkan sakit pn.ros. Ameen.

No comments:

Post a Comment