Wednesday, October 31, 2012

3K - Kembara Kesedaran Kanser Bermula Di sini

Petugas Persatuan Kanser Network Selangor dan Wilayah (KanWork) memaklum dan melamar saya  melalui email dan sms untuk turut serta dalam program 3K iaitu Kembara Kesedaran Kanser yang akan diadakan pada 13 hingga 14 Oktober2012 di Tanjung Karang, Selangor. Pada mulanya saya keberatan untuk turut serta kerana ada urusan peribadi yang perlu ditangani.

Sesungguhnya Allah Maha Kaya dan Maha Mengetahui kerana dengan izinnyalah juga urusan peribadi saya dipermudahkan sehingga saya dapat mengikuti program ini. Saya menghubungi KanWork menyatakan setuju untuk menyertai program ini dan mohon dimaklumkan tentang tugas saya di Tanjung Karang (TK). Tanpa berlengah, saya menghubungi Pn. Umie untuk tumpang kenderaan ke TK.

Pada pagi 13 Okt. kami berlima menaiki kenderaan yang dipandu oleh Lucy ke TK. Kami sesat dan dalam hujan lebat akhirnya kami sampai ke dewan berkenaan. Hidangan minum pagi telah disediakan dan kami dijemput untuk menikmatinya. Selepas menjamu selera, kami mula set up bahan-bahan pameran untuk tontonan dan tatapan para pengunjung.

Tepat jam 10 pagi pameran dibuka untuk orang ramai dan dalam keadaan hujan lebat masih ramai orang kampung berbilang bangsa yang datang ke pameran kami. Berbagai soalan berkenaan kanser dilontarkan kepada kami dan boleh dikatakan beberap orang daripada pengunjung adalah bekas pesakit kanser atau mempunyai saudara mara yang mengidap sakit kanser.

Sesungguhnya pameran ini adalah sangat bermakna bagi kami kerana kami dapat berkongsi maklumat dan pengalaman dengan pengunjung pameran di Tanjung Karang. Semoga pameran ini dapat diteruskan oleh CaRe dan KanWork demi untuk kesedaran dan pencegahan kanser dikalangan rakyat jelata.

No comments:

Post a Comment