Wednesday, May 16, 2012

Ubat Moden Versus Ubat Tradisional

Pada pagi sabtu  10 Mac lalu, kami menonton TV9, Program Nasi Lemak Kopi O sambil saya, suami dan cucu menikmati sarapan pagi. Seronok dan excited betul kerana dapat melihat semula pelakon veteran yang cantik dan sangat terkenal pada suatu ketika dulu dalam lakonan-lakonannya bersama seniman allahyarham Tan Sri P. Ramli. Alhamdulillah pelakon ini masih cantik dan menawan walaupun telah mencecah umur 70 tahun. Apa yang menarik tentang wawancara ini ialah tentang pengalaman pelakon yang mengidap penyakit kanser lidah (tahap awal). Menurut pelakon ini, tanda-tanda awal yang dialaminya adalah lidahnya keras, mata kabur dan kaki sukar untuk bergerak. Penyakit beliau berjaya dikawal/pulih (dengan izin Allah) kerana mengambil ubat tradisional. Alhamdulillah.

Mengikut maklumat dari kawan-kawan saya, bukan semua orang yang mengambil ubat tradisional berjaya dalam memerangi penyakit kanser. Ramai yang tewas kerana mungkin jenis sel kanser yang ada dalam tubuh mereka tidak serasi dan sesuai dengan ubat tersebut. Jangan taksub dengan ubat-ubat tradisional tertentu. Pengalaman saya dulu, saya berubat dengan orang kampong/tradisional, ambil ubat homeopati, jumpa ustaz dan diberi air penawar, tetapi nampaknya tidak serasi dan akhirnya ke hospital juga.

Saya pernah menyuarakan pandangan saya tentang ubat tradisional kepada doktor yang merawat saya dulu tetapi  menurut doktor onkologi saya, ubat-ubatan di hospital telah di buat ujian dan kajian dan ada dosagenya untuk diambil sedangkan ubat tradisional adalah berdasarkan pengalaman sahaja.  Teringat saya pada seorang rakan saya di Ipoh, Perak yang survive kanser lebih dari 20 tahun dengan mengamalkan ubatan tradisional. Tetapi mampukah kita ikut macam dia kerana beliau kuat pantang. Sebagai  contoh beliau tidak makan nasi selama 9 bulan, tidak ambil gula, belacan, perasa, dan macam-macam lagi pantang larangnya dan hanya makan sayur brokoli sahaja setiap hari. Sanggup kah kita? Seorang kawan saya lagi iaitu mendiang Mr. Tan yang masih muda (40han) oleh kerana hendak sangat sihat, beliau menjalani rawatan di hospital dan juga dalam masa yang sama mengambil ubat tradisional cina tetapi akhirnya tewas juga.
Fikir-fikirkanlah, sebab apabila orang dengar kita sakit kanser, ramai yang datang suruh kita beli ubat itu dan ini, nasihat itu dan ini, dengar boleh tapi buatlah  keputusan yang bersandarkan maklumat yang tepat dan fakta yang sahih.  Di samping beriktiar  ke sana sini, dalam negeri, luar negeri, jangan lupa mohon pada Allah.

Walau apa pun , yang penting apabila Allah duga kita dengan penyakit,  take it positively dan seterusnya perlulah kita berusaha dan beriktiar untuk berubat dan jangan pasrah sahaja. Insyaallah

Antara pokok herba penawar kanser:-

Pokok Herba - Sabah Snake Grass / Pokok Belalai Gajah

Pokok Tujuh Jarum - Pereskia Saecnarosa (Chi Sing Zern)



Pokok Pecah Kaca


No comments:

Post a Comment