Wednesday, May 16, 2012

The Singing Uztaz


Betapa gembiranya saya apabila disekeliling saya sibuk dengan orang-orang yang mendengar ceramah dari ustaz-ustaz yang tumbuh bagaikan cendawan selepas musim hujan. Di TV ada, di radio ada dan di mana-mana masjid pun ada. Hendak atau tidak aje.  Di rumah, pagi-pagi lagi se awal jam 6 pagi TV kita akan menayangkan program yang dikendalikan oleh ustaz. Pilihlah nak mendengar channel mana, asalkan kita mendengar untuk santapan rohani. Kata ustaz rohani kita pun perlu makan. Jika 40 hari tak mendengar bacaan Quran atau ke majlis ilmu, hati kita akan menjadi keras.
Pembantu rumah saya juga tidak ketinggalan kerana setiap pagi  akan mendengar program tanyalah ustaz di TV9. Seronok betul apabila kita dikelilingi oleh orang-orang yang mendengar ceramah-ceramah agama. Melalui pengalaman saya ustaz sekarang berbeza dengan zaman saya dulu. Dulu bila ustaz mula buka kitab, pendengar-pendengar dah mula menguap dan cari dinding untuk bersandar dan menyedapkan badan untuk lelap sebab ianya hanya sehala bukan interaktif,  tidak ada ruang untuk soal-jawab tapi hanya mendengar sahaja.
 Sekarang bagus kerana pendekatan yang digunakan oleh pendakwah mengikut trend dan selera penonton dan target group. Ada beberapa orang ustaz apabila membaca surah berlagukan ala hindustan, ada yang petik gitar sebelum berceramah, ada yang buat tazkirah di taman bunga , ada yang menyelam di laut, ada yang terbang di udara dan bermacam-macam lagi. Tepuk dada, tanya selera. Pilihlah, jangan tak pilih untuk mendengar atau menghadiri majlis ilmu. Sesungguhnya majlis ilmu adalah yang paling baik dari yang baik sebab dalam majlis ilmu Allah beri hidayah kepada orang yang menghadirinya. Ameen




No comments:

Post a Comment