Tuesday, December 18, 2012

rumah terbuka/open house


Selamat Menyambut Hari Raya Aidilfitri Maaf Zahir Batin


Open House Hari Raya Aidilfitri 2012

Semalam, sekembalinya anak saya dari  solat maghrib di surau tmn kami, beliau memaklumkan bahawa ada jemputan rumah terbuka di rumah tn. hj. saidin pada 26 ogos, jam 11.30 pagi. Inilah rumah pertama di taman kami mengadakan open house pada bulan syawal tahun ini. Betapa gembiranya saya dapat berita tersebut kerana dapatlah saya  beraya selepas menyempurnakan puasa enam bulan syawal dan berkenalan dengan tuan rumah tersebut..Selepas berbincang anak beranak, kami sepakat akan pergi ke open house tersebut pada masa yang ditentukan.

Apabila sampai di rumah tersebut, kami bertemu dengan tuan rumah dan terus di minta untuk menikmati hidangan yang disediakan. Semasa kami menjamu selera, saya sempat berkenalan dengan  dengan pn. Habsah(kenalan tuan rumah) yang kebetulan duduk semeja dengan kami. Sambil berbual, beliau sempat menceritakan tentang .suaminya juga seorang survivor kanser  usus tahap empat. Menurut pn. Habsah,  doktor yang merawat suaminya sudah give up tetapi pn. Habsah  dan suami tidak rela berputus asa, Beliau suami isteri terus berusaha berubat dan berdoa kepada Allah. Alhamdulillah, suami pn. Habsah sihat dan kini  telah  bekerja semula. Apa yang menarik tentang suami pn. Habsah ialah beliau tidak mahu bercakap tentang kanser lagi  dan seolah-olah  hendak melupakan pengalaman pahitnya.

Apa yang perlu difahami oleh sahabat/saudara mara yang mempunyai rakan/saudara mengidap sakit kanser ialah tentang penerimaan/impak sakit kanser bagi kanser survivors. Penerimaan berbeza kerana ada kanser survivor seperti suami pn. Habsah tidak mahu membincangkan lagi  tentang kanser dan hendak terus melupakan pahit getir serta liku-liku yang diharungi  untuk keluar dari kemelut kanser.

Sesetengah kanser survivors pula suka berkongsi pengalaman bagi memberi maklumat dan sokongan kepada pesakit kanser yang baru/lain. Melalui KanWork (Persatuan Kanser Selangor dan Wilayah Persekutuan) saya dapati ramai ahli-ahlinya menjadi volunteers untuk membantu melalui kumpulan sokongan dan program outreach. Ada di antara ahli KanWork bila dapat mikrofon tak berhenti-henti bercakap tentang pengalaman mereka untuk tujuan berkongsi. Ibarat pepatah melayu, Manusia rambut sama hitam tapi hati lain-lain." Semuanya bergantong pada individu kanser survivors itu sendiri. Kita perlu menghormati keputusan mereka kerana kita tidak berada ditempat mereka yang merana/menderita kesakitan  bertahun-tahun lamanya.

Melalui pengalaman saya dan juga sebilangan rakan kanser survivors, ada yang agak sensitif apabila ditanya tentang kesihatan mereka. Mereka agak terasa dan tersentap bila ditanya: Contoh:
"Apa kabar dan sihat ke? ( Berkata dalam hati, Macamlah kami tak sihat.Jika tak sihat tak kan datang jemputan kahwin ni).
Cuba ubah pertanyaan kepada "Apa kabar dan dah  lama tak jumpa?'
Pengalaman saya semasa tahun kedua survivor, memang sensitif bila rakan tanya saya sihat ke apabila bertembung dalam majlis-majlis tertentu. Mereka tidak salah bertanya , cuma saya yang sensitif dengan pertanyaan tersebut. Ia seolah-olah macam satu phobia kerana mengingatkan saya pada derita dan merananya sakit kanser yang saya harungi.
Nasihat saya, bila berjumpa atau ziarah pesakit kanser atau terserempak dengan kanser survivors, berfikirlah dulu sebelum bercakap supaya tidak memberi tekanan/stress kepada mereka. Keprihatinan anda akan meringankan sakit mereka dan tidak mengimbas kembali ingatan kepada pengalaman pahit yang mereka deritai dan  lalui..



No comments:

Post a Comment