Monday, December 24, 2012

Life Is A Gift - Projek Aida

Arwah Aida


Tanggal 22 Disember 2012 merupakan tarikh program tahlil dan bacaan yaasiin untuk arwah aida dan ahli KanWork yang lain yang telah kembali ke rahmatullah pada tahun 2012 dan sebelumnya. Program ini telah beberapa kali di tunda tarikhnya atas sebab-sebab yang tidak dapat dielakkan. Akhirnya, alhamdulillah program ini menjadi kenyataan dan lebih dari 50 ahli dan sukarelawan KanWork hadir.

Flashback, seperti kebiasaannya selepas menonton Reflection  (TV Al Hijrah) dan Tanyalah Ustaz (TV 9), saya bergegas ke pokok buah pulasan untuk di bawa ke majlis tersebut. Berbekalkan tangga aluminium dan cutter saya pun memotong buah pulasan tersebut sambil berdoa kepada Allah agar tidak jatuh.Maklumlah orang tua jika jatuh  buruk padahnya. Bukan suami tak mahu tolong tetapi saya lebih suka menguruskannya sendiri. Mudah-mudahan dapat lebih pahala. Selepas masukkan buah pulasan ke dalam kotak, saya mula untuk bersiap diri dan menunaikan solat dhuha. Tengok jam dah pukul 9.30 pagi, sedangkan mengikut program, pendaftarannya adalah pada masa itu.Selepas bersalaman dengan suami,  saya terus mencapai kuih-kuih dan buah pulasan  untuk dimasukkan ke dalam kereta sambil berdoa agar ada rakan yang  akan membantu membawa naik makanan ini ke pejabat KanWork/CaRe.

Start kereta dan  terus pecut kerana masa mencemburui saya. Tiba di trafic light saya potong queue dan terus drive tanpa ambil kisah tentang perasaan pemandu  lain yang telah lama menunggu. Tapi, Allah maha kuasa dan menentukan segalanya. Semasa melunjur laju,  saya terlepas pandang apabila tiba di riadak ke Hospital Serdang (untuk ke KanWork) dan terpaksalah saya pusing semula melalui Putrajaya dan keluar melalui gate/pintu nombor satu. Waktu itu saya teringat pada pesanan seorang ustaz dalam radio IKIM bahawa potong queue pun merupakan satu  berdosa. Astaghfirullah, saya lupa untuk laksanakan apa yang saya dengar dan pelajari. Dengan hati yang sedih saya terus memandu dan  akhirnya sampai juga di bangunan Fakulti Perubatan UPM. Memang betul lah bahwa kita merancang tetapi Allah yang menentukan segala-galanya. Dalam kiraan saya akan sampai sebelum jam 10 pagi tetapi lain jadinya. Apabila keluar dari kereta, saya tersempak pula dengan Dr. Siti yang bermurah hati offer untuk tolong bawakan makanan ke pejabat KanWork di Tingkat 7.. Alhamdulillah, bila kami sampai, bacaan yaasiin baru hendak dimulakan. Tahlil dan bacaan yaasiin dipimpin oleh bapa arwah aida.

Selepas tahlil dan bacaan yaasiin, majlis diteruskan dengan pelancaran Program Life Is A Gift - Projek Aida oleh abang arwah iaitu Dr. Mazlan Bin Haji Kamaruddin. Beberapa orang telah di jemput untuk memberi maklumat tentang pengalaman mereka dengan arwah aida. Di antaranya adalah Professor Mazanah, Dr. Nor, ayahanda arwah Aida dan saya sendiri.

Sememangnya tepat sekali seperti yang diperkatakan oleh arwah aida tentang Life is a gift.  She is intelligent and far sighted enough to GIVE without hoping for the return except from Allah. She GIVE and GIVE till the end of her life and will be remembered by the people whom she touches their hearts. insyaallah and Alfatihah for arwah.

Setiap orang islam yang aktif dalam melakukan kerja-kerja nyata (amal soleh), Allah janjikan kualiti hidup yang lebih baik seperti dalam firmannya:
"Barang siapa yang melakukan amal soleh baik laki-laki maupun wanita dalam keadaan ia beriman, maka pasti akan kami hidupkan ia dengan al-hayat al-thoyibah (hidup yang berkualiti tinggi) - Surah 16 An Nahl ayat 97.

Aida melihat dan menukarkan sakit kansernya  kepada sesuatu yang positif dan menggunakan pengalaman sakit kansernya untuk menolong dan membantu orang lain. Bukan orang sihat sahaja boleh menghulur bantuan tetapi sesiapa sahaja termasuklah orang sakit. Cuma bantuan itu mungkin dalam bentuk yang berlainan.  Pengorbanan beliau mengingatkan saya pada "kata-kata hikmat yang diberikan oleh Iman Shuaib Webb tentang,
 "There is Ismail in all of us" . Maksud beliau bahawa setiap dari kita ada perasaan untuk berkorban dalam diri seperti Nabi Ismail a.s. Selanjutnya samada kita jadikan perasaan berkorban kepada amalan harian untuk membantu orang yang sangat memerlukannya.

Arwah Aida

Sesungguhnya pengorbananmu AIDA (Anda Istimewa Disisi Allah) akan mendapat ganjaran dari Yang Maha Esa. Marilah pembaca blog ini  sama-sama memberi sokongan dalam pelbagai bentuk untuk menjayakan Projek Aida yang murni itu.

Sebagai kesimpulannya, marilah kita muhasabah diri dan menjiwai  ayat 1-3 surah Al- Asr berbunyi:
"Demi masa, sesungguhnya manusia itu dalam kerugian kecuali orang-orang yang beriman dan beramal soleh."






No comments:

Post a Comment