Wednesday, September 29, 2010

kembali ke rahmahtullah

Suatu hari nanti....

Pagi-pagi lagi se awal lebih kurang jam 4.45 pagi saya menerima sms dari tunang beliau dan kemudian panggilan talipon dari seorang rakan yang memaklumkan bahawa En. Ahmad Tajuddin yang mengidap penyakit kanser pancreas telah kembali ke rahmahtullah. Semalam baru saya bertanya kabar dari tunang En T tentang perkembangan En T. Menurut tunangnya, doktor beri masa hanya tiga minggu memandangkan allahyarham sudah tidak mahu makan dan di beri bantuan penafasan dengan oksigen. Seolah-olah macam baru semalam saya ziarah allahyarham di Hospital Universiti Kebangsaan malaysia (HUKM). Semasa lawatan tersebut beliau masih boleh bergurau senda lagi walaupun dalam keadaan menanggung sakit.

Allahyarham yang saya kenali ini masih muda baru berumur 27 tahun dan pernah bertugas bersama-sama saya pada tahun 2007-2008. Mudah untuk meminta bantuan dan pertolongan bagi menyelesaikan kerja-kerja di pejabat. Cakap aje akan muncullah beliau di depan meja saya dengan idea-idea untuk menyelesaikan tugasan. Baru saja dalam tiga bulan ini beliau dapat detect sakit kanser pancreasnya. Mula-mula sakit macam kembong perut/angin dalam perut dan apabila ke klinik diberi ubat untuk sakit tersebut, sehinggalah satu hari beliau mengadu sakit kuat dan di bawa ke hospital di Kg. Baru, Kuala Lumpur. Apabila dimasukkan ke HUKM, doktor kata sakitnya di tahap tiga tapi dalam lebih kurang satu setengah bulan sahaja sakitnya telah merebak ke organ lain. Belum sempat untuk menjalani rawatan kimoterapi walaupun telah menjalani pembedahan untuk meletakkan kimo-pod.

Saya berharap sesiapa yang membaca blog ini apabila merasa sakit, jumpalah doktor dengan segera dan kemudian cepat-cepat dapatkan second opinion dari doktor lain tentang sakit yang dialami. Manalah tahu, mudah-mudahan dengan bertindak cepat kita dapat mencegah sakit tersebut dari merebak dan mengubati sakit berkenaan.

Marilah kita sedekah alfatihah kepada allahyarham En. Ahmad Tajuddin dan doakan semoga roh beliau dirahmati Allah dan ditempatkan dikalangan para solihin. Insyaallah

No comments:

Post a Comment