Wednesday, September 22, 2010

JUSA oh JUSA - Pelik tapi benar

Usaha tangga kejayaan

Kenaikan pangkat merupakan satu isu yang sangat sensitif. Apa tidaknya.Ada pegawai yang bekerja bertungkus lumus bertahun-tahun jabatan tidak nampak dan tidak dinaikkan pangkat sewajarnya.Mana tak pegawai-pegawai ni tak kecil hati. Bila nak suruh kerja carilah pegawai-pegawai ini tapi bila naik pangkat kebanyakkannya yang dapat tu adalah siapa yang menyabit rumput dengan mereka, siapa yang pandai berlakon di depan mereka, siapa yang pandai kipas mereka dan bermacam-macam cara dan karenah lagi.
Saya menulis kerana ramai kawan-kawan yang seangkatan dengan saya yang talipon, datang pejabat saya mencurahkan isi hati kekecewaan mereka. Ada yang kecewa sehingga mohon untuk optional atau buatlah kerja seadanya menunggu masa bersara.Siapa yang rugi?Jawablah sendiri.Tepuk dada tanya diri sendiri sebab akhirnya nanti kita semua akan accountable pada Yang Maha Esa (Allah)atas semua perbuatan kita di dunia ini.

Kali ni saya nak cerita pasal naik pangkat JUSA (Jawatan Utama Sektor Awam)kerana sekarang tengah hangat dibualkan di jabatan saya semenjak senarai kenaikkan pangkat diedarkan pada tanggal 20 September lalu. Alkisah teringatlah saya sebelum ini pada beberapa orang pegawai yang tidak dapat naik pangkat JUSA. Ada yang menangis dan ada yang merajuk. Mereka yang merajuk tidak terus merajuk tapi menulis surat panjang lebar kepada jabatan, kata orang boleh buat novel menceritakan tentang apa yang mereka telah buat dan curahkan kepada jabatan seolah-olah mereka tidak di bayar gaji atas khidmat mereka selama ini.

Akhirnya pegawai-pegawai ini dapatlah jawatan JUSA yang di mimpi dan idamkan selama ini. Hduplah pegawai-pegawai JUSA ini seperti dalam cerita fairy tale iaitu happy ever after. Seronoklah mereka kerana dapat glamour,duit gaji/elaun banyak, kuasa besar, dapat kereta perdana dan sebagainya lebih-lebih lagi jika ditempatkan sebagai pengarah negeri. Cakap aje semua akan diuruskan.Tapi yang tak sedapnya ada pegawai yang dah dapat JUSA tapi lupa untuk menjalankan tugas-tugas yang diamanahkan. Kebanyakkan kerja di delegate aje tanpa dibincang bersama.Alahai,kesiannya pegawai-pegawai bawahan. Nasib badan, terima ajelah.

Berbalik kepada senarai kenaikan pangkat JUSA yang dikeluarkan pada bulan September ini, betapa seronoknya apabila saya dapati nama sahabat saya Dato' M ada dalam senarai tersebut. Apa lagi, tanpa berlengah saya terus cari Dato' M untuk ucapkan tahniah kerana dinaikkan pangkat ke JUSA C dan ditempatkan sebagai pengarah negeri. Bak kata orang double happinesslah.Dato' M ini terkenal dengan soft spoken dan lemah lembutnya. Beliau jarang bercakap tapi bila bercakap membuat mulut kita ternganga. Apa taknya, keluarlah hadis-hadis dan cerita-cerita zaman nabi untuk kita contohi.

Apabila bertemu, saya ucap tahniah tapi terperanjat besar saya apabila beliau maklumkan saya bahawa beliau menolak tawaran tersebut atas alasan kesihatan dan khuatir tidak dapat menunaikan tanggungjawab dengan sepenuhnya sebagai pengarah negeri. Kata saya pada Dato M bahawa ramai orang lain yang sakit tapi masih menerima jawatan tersebut tapi kenapa tidak dengan Dato M ini. Jelas Dato m bahawa hendak meletakkan kepentingan jabatan didepannya berbanding dengan kehendak peribadinya.

Beliau berasa berdosa kepada Allah jika menerima tanggungjawab ini dan setiap bulan mendapat tambahan elaun ribuan ringgit yang sangat lumayan tetapi hakikatnya tidak dapat melaksanakan tugas dan tanggungjawab dengan setimpalnya untuk jabatan. Beliau merasakan bahawa kuasa dan tanggungjawab adalah amanah dari allah SWT yang pastinya akan disoal dan dihisab oleh Allah di Padang Mahsyar nanti.

Rasanya dalam sejarah perkhidmatan awam, baru kes pertama bagi insan terpilih ini yang menolak jawatan glamor dan berprestij tu. Martabat beliau memang tinggi kerana tidak pentingkan wang ringgit, kuasa dan kedudukan. Apa yang istimewa tentang Dato M ini ialah beliau tidak tamak dan berpuashati dengan jawatan Timbalan Pengarah yang dipegangnya sekarang.

Tahniah Dato M di atas keputusan yang berani dan mencipta sejarah. Semoga Allah akan melimpahkan lagi rahmat, ketenangan, kesihatan dan kebahagiaan ke atas Dato M dan keluarga.

Kepada pembaca blog ini, cerita ini pelik bagi sesetengah orang tapi benar berlaku. Hanya orang yang terpilih sahaja akan berani buat keputusan ini. Bagaimana keputusan kita jika ditawarkan jawatan JUSA tu agaknya?

1 comment:

  1. Saya salute atas keperibadian Dato M..mmg 1 @ 1000..saya juga kagum dgn puan sebagai ketua saya

    ReplyDelete