Wednesday, July 28, 2010

Paraben ada kaitan dengan kanser?


Berhati-hati ketika membeli sesuatu produk

Baru-baru ini saya telah pergi ke stokis produk muka 'N' untuk membeli keperluan harian. Seperti biasa saya disambut dengan senyuman oleh tuanpunya kedai (En. 'Z' dan Pn. 'A') dan menanya kabar saya kerana mereka tahu saya pernah menjalani rawatan kanser. Sambil bersembang dan order barang, 'Z' memaklumkan kepada saya dari pembacaannya dalam internet "World Without Cancer" tentang terdapat kajian yang menunjukkan ada kaitan diantara sakit kanser dan paraben (Methylparaben, ethylparaben, propylparaben, butylparaben, isopropylparaben dan isobutylparaben) yang terdapat dalam banyak alat solek/kosmetik. Saya terperanjat dan terharu dengan 'Z' yang bukan sahaja hendak menjual produknya tapi memastikan pelanggannya dapat maklumat yang betul sebelum menggunakan produk tersebut. Tidak ramai penjual berhati baik seperti 'Z' yang tidak memandang duit semata-mata tapi memastikan pelanggannya dapat yang terbaik dan berada dalam keadaan sihat apabila mengambil produknya.

Apa itu paraben? Melalui pembacaan saya, paraben adalah pengawet yang digunakan dalam kosmetik bagi memelihara kosmetik tersebut dari mudah rosak dan tercemar. Paraben digunakan dalam kosmetik seperti shampoo, ubat gigi, makeup, moiturizers/pelembab muka, deodorants, shaving cream, produk bibir/lipstick dan juga dalam makanan serta produk pharmaceuticals.

Pada tahun 2004, satu kajian yang diterbitkan dalam 'Journal of Applied Toxicology' mendapati penemuannya di mana 18 dari 20 sample tisu tumor payudara manusia yang mengidap kanser payudara mengandungi paraben.Ini adalah kerana paraben mengandungi estrogen-like properties dan seperti yang diketahui estrogen memainkan peranan penting dalam pembentukan kanser payudara. Mengikut The American Cancer Society, kajian ini tidak menunjukkan paraben penyebab atau menyebabkan perkembangan kanser. Ia hanya menunjukkan bahawa paraben ada di situ.

Walau apa pun penemuan kajian, dengan maklumat yang ada kita perlu berhati-hati di dalam menggunakan apa jua produk. Bacalah dulu kandungan produk tersebut supaya kita selamat menggunakannya. Bagi rakan kanser survivor cubalah cari produk tanpa paraben agar penyakit kanser tidak berulang kembali. Bukan mudah untuk mencari produk tanpa paraben tapi cubalah dan saya juga sedang mencari-cari. Semoga pencarian ini akan berhasil dan kita hidup sihat sejahtera. Insyaallah.

1 comment:

  1. salam...
    Pn. saya ada cadangan berkenaan produk yg tiada bhn2 merangsang sel kanser ni (paraben)
    iaitu cari produk yg menggunakan bhn alam semulajadi

    kalau Pn. nak tau lebih lanjut puan boleh hubungi saya Pn Liza 019-3330050

    ReplyDelete