Thursday, August 22, 2013

Cinta Eusoffe Abdoolcader

Terperanjat pabila ku buka sampul surat yang mengandungi Walimatul Urus dari suami sahabat saya yang telah kembali ke rahmatullah pada bulan Februari 2013 kerana mengidap sakit kanser ovari. Dalam sejarah hidup saya, inilah kali pertama saya dapat walimatul urus atas nama pengantin sendiri yang menjemput untuk dirinya sendiri.  Nak kahwin lagi, tiada halangan sebab isteri dah mati  tapi biarlah berpada-pada majlisnya, kerana perlu menjaga perasaan dan hati anak-anak yang baru kehilangan ibu, adik beradik dan saudara mara  arwah yang kehilangan kasih sayang saudaranya.

 Sambil menatap kad walimatul urus itu,   perasaan saya  bercampur-campur, suka ada  dan sedih serta sayu pun ada. Entah kenapa?  Mungkin saya teringatkan arwah   yang begitu romantik berdua-dua bersama suaminya ke sana dan kemari. Hampir setiap petang mereka berdua dan ditemani cucu naik motosikal bersama mengelilingi taman perumahan kami.

Arwah yang saya kenali adalah seorang wanita lemah lembut yang berbudi tinggi,  suka bersedekah terutama melalui masakannya kerana arwah pakar dalam buat kek dan kuih muih. Bila ada usrah atau jemputan yaassin, sudah pasti ada buah tangan dari arwah. Apabila minta bantuan, belum pernah di tolak, dan dengan senyuman arwah sanggup menghulurkan bantuan yang diperlukan.  Teringat saya pada satu hari saya mencari orang untuk memasak pulut dan akhirnya arwah sanggup memasakkannya untuk kami. Begitulah arwah yang  saya kenali walaupun belum lama tetapi cukup membawa impak dan kenangan manis buat kami. Hampir setiap  Hari Raya, arwah bersama suami akan berkunjung ke rumah kami dan ada saja buah tangan tangan yang di bawa bersama terutamanya kek hati pari yang dibuatnya sendiri. Semoga Allah SWT mencucuri rahmat ke atas roh arwah yang baik budi ini.

Semasa meneliti kad jemputan tersebut, tiba-tiba fikiran saya melayang dan teringat saya kepada kisah  cinta yang menyayat hati berlaku sekitar  tahun 90han diantara seorang mantan Hakim Mahkamah Persekutuan Tan Sri Eusoffe Abdoolcader dengan seorang wanita biasa bernama Haseena (Malaysian muslim convert). Uniknya,  mereka menggunakan bahasa Melayu atau bahasa Cina untuk berkomunikasi kerana Haseena tidak tahu berbahasa Inggeris. Dari pembacaan saya,  Tan Sri sanggup tunggu Haseena untuk membesarkan anak-anak bersama suami pertamanya sebelum mereka dapat bersama. Mereka cukup romantik, berpegang tangan ke Latin American Film Fest dan menonton TV juga sambil berpegang tangan. 
Akhirnya pada tahun 1993, Haseena meninggal dunia kerana mengidap sakit kanser lidah

.Setiap hari, Tan Sri akan kirimkan sejambak bunya ros ke pusara Haseena dan pada setiap tahun juga Tan Sri akan publish love poem untuk Haseena di dalam akhbar-akhbar tempatan.   Kematian Haseena meninggalkan kesan mendalam sehingga Tan Sri ke peringkat depresi dan pada 11 Januari 1996 Tan Sri telah mengakhiri hidupnya sendiri.
 Untuk makluman, love poem yang indah ini ditulis dalam bahasa latin dan diterjemahkan dalam bahasa inggeris dan saya titipkan untuk renungan bersama;


Love Poem  Eusoffe Abdoolcader untuk isterinya Haseena

"My love, Light of my Life!
I think of thee in silence
And often speak thine name:
All I have are memories
And photos in a frame;
To thy resting-place I wander
To place roses with love and care:
But no one can know the heartache
As I turn and leave thee there;
No monument can stand more stalwart
Than the everlasting love we share,
let's then rejoice and ever bear in mind
That such a bond surely makes us but
one of a kind."



Love Poem kedua untuk Haseena

My dearest darling, half of soul, light of my life and jewel of all wives
I think of thee and yet of thee, like thee there never yet can ever be
Thine two intoxicating eyes I miss, and thy cheeks and lips I used to kiss
Burung pun faham erti cinta
If Helen of Troy ere clad in the beauty of thousand stars,
 then thou gentle as evening air art in mine eyes, 
as shine the moon among the lesser fires
Of all the queens that ever lived, I chose thee to rule me,
 mine very own Haseena, my one and only,
 to the very marrow thou will see I love ye
O' how in the world am I to live without thee?
                                                                                                           

Di mana kah kedudukan kita kaum HAWA? Apa persediaan kita?  Jika kita dijemput  Ilahi dan tidak akan kembali lagi. Yang dah pergi tetap buat selamanya. Yang tinggal perlu meneruskan kehidupan. Pilihan di tangan masing-masing samada untuk terus keseorangan atau mencari ganti. Lumrah kehidupan. Masa hidup dikasihi dan disyangi kerana kita masih boleh berbakti tetapi bila dah mati, fikirlah sendiri???

Untuk ingatan pada diri saya dan juga pada pembaca blog ini, marilah kita lihat  kedudukan carta cinta kita semula. Ada kah teratas dalam carta cinta kita itu Allah? Teratas cinta kita hendaklah dan semestinyalah untuk Allah yang Maha Esa kerana cinta itu akan bawa kita ke shurga. Kedua teratas adalah cinta kita kepada Nabi Muhammad SAW  supaya kita dapat syafaat baginda. Seterusnya kepada  siapa........??? Fikir-fikirkanlah!!!

Jika kita mati kelak, bersyukurlah jika ada waris/sahabat/kenalan yang masih ingat pada kita dan panjatkan doa untuk kita. Bertuahlah kita.

 Ada kalanya orang-orang yang kita kasihi di buai mimpi indah didunia sehingga terlupa pada kita yang sudah berada dalam alam yang berbeza. Jangan menaruh harapan yang tinggi terhadap  mereka. Dunia yang berwarna warni ini banyak melalaikan dan melupakan tanggungjawab suami pada isteri, isteri pada suami, anak kepada ibu, ibu kepada anak.

Bersedialah dan bersedialah selagi kita masih bernafas dan waras. Tanamlah saham akhirat untuk diri sendiri. Jangan tunggu kerana esok belum tentu dan belum pasti. Buatlah pada saat ini, waktu ini dan hari ini.

Ingatlah!!!

Bagi kita yang masih sihat, gunakanlah kesihatan itu untuk beribadah pada Allah SWT dan juga dengan membuat kerja-kerja amal/kebajikan.
Bagi kita yang ada harta, wakafkanlah sebahagiannya.
Bagi kita yang ada anak, didiklah mereka supaya jadi anak soleh dan solehah.
Bagi kita yang ada ilmu yang  manafaat, kongsilah dan sebarkanlah.
Sesungguhnya semua ini akan menjadi bekalan dan saham akhirat kelak, insyaallah.


No comments:

Post a Comment