Tuesday, July 9, 2013

Seminar on Discovery of Natural Products for Cancer Prevention - Nrf2 -mediated anti-oxidative Stress/inflamation Epigenetics and Efficacy

                       Penceramah sedang memberi syarahan

Saya berpeluang untuk menghadiri seminar Discovery of Natural Products for Cancer Prevention - Nrf2 - mediated Anti-Oxidative Stress/Inflamation Epigenetics and Efficacy di Fakulti Bioscience Universiti Putra Malaysia pada 5 Julai 2013. Seminar ini sangat menarik kerana penceramahnya sendiri yang membuat kajian ke atas natural products seperti brokoli, teh hijau , kacang soya, rempah kari dll.

Prof. Dr. Ah - Ng Tong Kong dari The State University Of New Jersey, United States Of America, di dalam seminar ini ingin berkongsi pengalaman hasil kajian beliau untuk manafaat bersama. Ilmu diperolehi dari seminar ini yang ingin saya kongsikan adalah seperti berikut:-

1. Sekiranya anda sedang menjalani rawatan di hospital seperti kimoterapi, radioterapi dll, janganlah campuradukkan dengan rawatan menggunakan Natural products sebab kemungkinan besar natural products tersebut akan memberi kesan keatas rawatan yang sedang dijalani.

                  Syarahan tentang kebaikan buah-buahan dll

2 Prevention is better than cure. Hasil kajian Prof. Dr. Ah - Ng Tong Kong menunjukkan bahawa makanan dan minuman berikut adalah baik untuk mencegah penyakit kanser.
a. Brokoli
b. Vitamin E ( palm oil)
c. Soya
d. Curminin/curry
e. Green Tea.
Selamat Mencuba. Cuba jangan tak cuba. Belum cuba belum tahu kesannya. Insyaallah!

                     Syarahan tentang kebaikan teh hijau

1 comment:

  1. Assalamualaikum Puan

    Saya Szariannie dr Gombak...sedang tulis thesis tentang kanser PD...sudikah Puan ditemuramah?tq

    ReplyDelete