Friday, April 19, 2013

Demam Anugerah Perkhidmatan Cemerlang (APC)

   Majlis Penyampaian Augerah Perkhidmatan Cemerlang

Bagi kakitangan kerajaan pada setiap tahun ada pencalonan Augerah Perkhidmatan Cemerlang(APC) dan pada bulan April akan keluar keputusan siapa yang akan dapat anugerah tersebut. Sejak anugerah ini diperkenalkan, apabila tiba masa menerima keputusan siapa yang dapat APC itu, sudah pasti ada kakitangan yang tidak dapat,  berbunyi. Menurut cerita dari kawan saya di pejabatnya,  Berbunyi tu tak apa jika untuk diri sendiri tetapi berbunyi/ menyuarakan dan mempertikaikan  kenapa Tn. S tak dapat sedangkan Tn. S tu sendiri  tak bising pun. Lagi pun kata kawan saya,  bos dah tanya dengan Tn. S tu yang tidak kisah sebab telahpun dapat APC pada tahun 2008 serta baru dinaikkan pangkat lagi . Imagine, Tn. S tu yang orangnya berhemah tinggi, berbudi bahasa, sabar,  merendah diri, tidak pernah tolak permohonan untuk membantu orang, telah naik pangkat beberapa kali (lebih 5 kali) dan telah juga dapat APC. Itu lah namanya pegawai yang budiman dan murah rezeki dari Yang Maha Esa.

Begitulah kelazimannya berlaku di tempat  kerja/pejabat, mengikut cerita kawan saya. Kakitangan yang tak dapat APC merajuk dan memperli yang dapat APC. Kawan yang dapat APC naik segan, malu dan terasa/terguris hati atas tindak tanduk mereka. Bukan itu sahaja, suasana pejabat pun dah jadi tak harmoni, tidak mesra seperti dulu.  Kumpulan tak dapat APC ini, mereka put up a cold shoulders and give one kind of look. Very very funny and saya sungguh hairan melihat gelagat kakitangan yang tak dapat APC  berkelakuan begitu rupa. Bukan pangkat rendah tapi yang pangkat tinggi gred 52, 48, 44, ...yang pernah dapat APC serta dah lama bertugas dalam jabatan.. Mereka tidak ada rasa malu pada pegawai bawahan yang melihat tindak tanduk mereka hanya kerana tidak dapat APC. Malah pegawai yang bukan berbangsa melayu juga turut memerhatikan gelagat kita semua yang tidak mencerminkan  kecantikan agama islam.

 Penerima APC berkongsi kegembiraan bersama rakan-rakan

Kononnya kata kawan saya, kumpulan yang tak dapat APC ini memperjuangkan hak pegawai lain yang tak dapat APC.  Kumpulan yang bising-bising ni bukan tak pernah dapat, ada diantaranya yang dah  pernah dapat APC pun  tapi  perasaan apa yang telah menghantui mereka, tak tahulah! Hati kena bersih dan jika terkena hati yang sakit, perbanyakkanlah berzikir dan mengingati Allah SWT. Pelik juga ya, sebab pegawai-pegawai yang dapat APC itu pun adalah kawan mereka, in fact best friend, makan bersama, bergurau senda bersama, ada yang  tidur sebilik bila bertugas outstation.  Sepatutnya kita gembira dan ucap tahniah kepada kawan kita yang  dapat APC. Salah seorang    yang dapat APC ini adalah dari gred 48  yang pernah dapat APC pada tahun 2000 dan memang layak dapat lagi sebab hasil kerjanya cemerlang dan boleh beri ceramah serta  aktif dalam persatuan. Pendek kata, serba boleh lah! Tak kiralah pegawai dari  unit mana atau cawangan mana tetapi tetap bawah satu bahagian dalam satu jabatan.  Tak kan lah kerana se keping sijil APC dan wang sebanyak RM 1,000.00 boleh hilang pertimbangan dan mengugat serta mencalar  perhubungan, pertalian baik antara kawan ( saya tak guna sahabat sebab ciri-ciri sahabat nabi Muhammad SAW  belum nampak dan belum menyerlah lagi di kalangan kita).Itulah namanya godaan dunia dan syaitan yang mudah masuk ke dalam sanubari manusia yang alpa dan lupa diri. Tanyalah pada diri sendiri, kenapa kita dijadikan/dilahirkan di dunia ini dan mengapa kita pergi bekerja, untuk apa semuanya?  Untuk kepuasan diri atau untuk Allah SWT. Yang pasti nanti soal dalam kubur tak di tanya pun samada pernah dapat APC, yang kita semua sibuk dan bising-bisng setiap kali keputusan APC dimaklumkan.

Sambong cerita kawan saya, Bagi pegawai yang belum dapat lagi APC untuk  kali pertama,  kedua atau seterusnya, pujuk lah hati sendiri dengan mengingatkan diri sendiri yang  kita kerja kerana Allah SWT dan giliran menerima APC akan sampai juga jika ada rezeki.  Nak buat macam mana sebab nama dah dicalonkan tapi di tolak oleh peringkat atasan. Pasti mereka yang jadi bos kita, tahu dan boleh baca yang tersirat pada pegawainya  berdasarkan pemerhatian ke atas  kerja,. gerak geri,, mimik muka  dan sebagainya. Apa lah susah sangat, jika bos tersalah pilih, nanti dia tanggunglah di akhirat kelak. Jangan pening memikirkan pasal kenapa orang tu tak dapat  tapi tengoklah pada diri sendiri dan jaga diri sendiri, kan lebih baik.?  Terima sahajalah keputusan APC dengan hati yang lapang dan insyaallah giliran akan sampai jua sebab jika panjang umur, masih  dalam perkhidmatan, satu hari nanti akan tibalah giliran kita untuk dapat APC, jika tidak sudah pasti ada ganjaran lain dari Yang Maha Pencipta.

Bukan tujuan saya untuk bermegah atau menunjuk-nunjuk. Saya pernah dapat anugerah kualiti di Perak(1991) semasa bertugas sebagai ketua cawangan di Ipoh Cargo Terminal dan APC sebanyak tiga kali semasa bekerja sebagai ketua cawangan di CDN dan sebagai ketua Bahagian Pengurusan di Johor.  Nak cerita aje yang sebahagian duit APC yang saya dapat tu saya sumbangkan ke tabung persatuan jabatan dan sebahagian belanja kawan-kawan sekerja  makan. Waktu itu pegang jawatan sebagai penolong pengarah dan menerajui ketua cawangan tidak ada elaun-elaun macam gred 44 sekarang. Kadang-kadang kena keluar duit poket sendirilah jika nak pejabat kita cantik dan bila kena masuk pertandingan-pertandingan seperti KMK, kualiti dll.

Seperti kata kawan saya (seorang Dato yang satu-satunya di Malaysia ini menolak tawaran jawatan JUSA) , nanti bila mati dan di tanya tentang amalan dan bekalan kita semasa bekerja di pejabat, rupa-rupanya tidak ada sebab kita bekerja bukan kerana Allah SWT tetapi kerana hendak dapat pangkat, APC dan sebagainya.  Kita hidup tak lama mana pun, sekarang ada, masih bernafas, sesaat lagi belum tahu, belum tentu!. Saya mengingatkan diri saya dan kawan-kawan yang membaca blog ini, renungilah, fikirkanlah dan hayatilah firman-firman di bawah:

Allah membentangkan rezeki seluruh makhluk-Nya dan menentukan kadar atau ukuran yang diterima masing-masing mereka, sebagaimana firman-Nya :
اللّهُ يَبْسُطُ الرِّزْقَ لِمَنْ يَشَاء وَيَقَدِرُ وَفَرِحُواْ بِالْحَيَاةِ الدُّنْيَا وَمَا الْحَيَاةُ الدُّنْيَا فِي الآخِرَةِ إِلاَّ مَتَاعٌ
Artinya : “Allah meluaskan rezki dan menyempitkannya bagi siapa yang Dia kehendaki. mereka bergembira dengan kehidupan di dunia, padahal kehidupan dunia itu (dibanding dengan) kehidupan akhirat, hanyalah kesenangan (yang sedikit).” (QS. Ar Ra’du : 26)

Surah Ibrahim, ayat 7 .Artinya : “Dan (ingatlah juga), tatkala Tuhanmu memaklumkan; "Sesungguhnya jika kamu bersyukur, pasti kami akan menambah (nikmat) kepadamu, dan jika kamu mengingkari (nikmat-Ku), Maka Sesungguhnya azab-Ku sangat pedih"

Surah Al An'am ayat 44 : Artinya : “Maka tatkala mereka melupakan peringatan yang telah diberikan kepada mereka, kamipun membukakan semua pintu-pintu kesenangan untuk mereka; sehingga apabila mereka bergembira dengan apa yang telah diberikan kepada mereka, kami siksa mereka dengan sekonyong-konyong, Maka ketika itu mereka terdiam berputus asa.”

KITA MERANCANG, MENCADANG TETAPI YANG MENENTUKAN ADALAH ALLAH SWT!

Fikir-fikirkanlah sebelum terlambat dan terlewat!

No comments:

Post a Comment