Monday, November 14, 2011

Emosi Pesakit Kanser dan Carer



Soalan yang dilontarkan oleh seorang peserta ceramah semasa menghadiri ceramah MENANGANI CABARAN KESIHATAN mengamit saya untuk menulis tentang suka duka pesakit kanser dan juga carer (penjaga pesakit seperti suami/isteri, anak, adik-beradik dll)

SOALAN peserta tersebut adalah:

Saya seorang pesakit kanser/kanser survivor. Masalahnya adalah suami saya yang tidak faham atau tidak mahu faham tentang kedudukan saya selaku pesakit dan tidak bertimbang rasa terhadap saya kerana pada luarannya saya kelihatan sihat tetapi penderitaannya adalah didalam yang tidak nampak dari luar.

Soalan ini bukan pertama kali saya dengar tetapi sering kedengaran apabila kami ada perjumpaan dalam group support atau semasa berbual-bual dengan rakan survivors yang lain. Baru-baru ini semasa menjalani kelas senaman qigong, saya berkenalan dengan seorang lagi kanser survivor Pn. M. Semasa berbual-bual tanpa disedari saya menanyakan tentang sokongan suami dan dengan tenang beliau memaklumkan bahawa mereka telah bercerai semasa Pn. M sedang menjalani rawatan kanser. Betapa kejamnya manusia ini jika boleh dipanggil sebagai seorang manusia kerana dalam keadaan isteri kesakitan dan memerlukan sokongan emosi, fizikal, mental tetapi ditinggalkan tanpa belas kasihan. Betapa tersiksanya Pn. M menghadapi dugaan sakit tanpa orang yang dikasihi disisinya.

Teringat juga saya kepada rintihan seorang kanser survivors yang saya temui di dalam majlis anjuran KanWork yang menceritakan tentang respon negatif suaminya terhadap kehilangan sebelah payudaranya.Suami survivor ini sibok bercakap hendak kahwin satu lagi. Atas desakan tersebut, survivor ini pergi membuat breast reconstruction. Tapi malangnya reconstruction itu tidak sesuai dan terpaksa dikeluarkan.....bersambung

No comments:

Post a Comment