Tuesday, October 11, 2011

Senaman Qigong yang mengusik jiwa






Persatuan Kanser Network Selangor dan Wilayah Persekutuan (KanWork)mengambil berat tentang kesihatan ahli-ahlinya.Oleh itu kanwork telah mendapatkan seorang guru qigong berbangsa tionghua untuk mengajar ahli-ahli senaman qigong pada setiap pagi hari Sabtu di taman Tasek Perdana, Bangi.

Seperti biasa pada hari sabtu tanggal 8 Oktober 2011, selepas menguruskan tugasan rumahtangga, saya memandu ke tempat senaman. Dalam perjalanan, saya telah menerima panggilan telefon dari Prof. Maznah, Presiden KanWork meminta saya membantu memberi semangat kepada pesakit kanser baru, Puan M yang dalam perjalanan dari Seremban ke tempat senaman kami. Saya berjanji akan membantu Puan M yang masih dalam keadaan shock/terperanjat kerana baru dua hari dapat berita dari doktor yang beliau mengidap kanser paru-paru.

Sampai di Taman Tasek kelihatan Dr. Abdullah (kanser colon survivor) dan isteri serta guru qigong sedang buat warming up.Minggu ini tidak ramai hadir untuk senaman kerana ada yang pergi menunaikan fardhu haji dan ada yang memenuhi urusan peribadi. Saya pun memaklumkan kepada kawan-kawan disitu dan mohon bantuan mereka supaya sama-sama memberi semangat dan perangsang kepada Puan M. Sementara menunggu kehadiran Puan M, guru kami teruskan mengajar step baru senaman qigong. Lebih kurang jam 8.30 pagi Puan M dalam keadaan sugul muncul bersama suaminya. Saya terus menyambut dan bersalaman serta memeluk beliau bagi meredakan keadaan stress yang dihadapi oleh beliau.Dengan cucuran air mata beliau meluahkan isi hatinya. Beliau masih dalam keadaan terperanjat dan belum boleh terima berita doktor tersebut. Saya menggalakkan Puan M bercerita supaya beliau akan rasa lebih selesa nanti. Puan M adalah seorang bekas jururawat yang baru sahaja balik bertugas di Saudi Arabia.
BERSAMBUNG.................

No comments:

Post a Comment