Monday, September 5, 2011

Relay For Life KL 2011

Relay For Life, Melaka


Relay For Life, New Zealand


Tahun ini saya berkesempatan untuk turut serta dalam Relay for Life yang diadakan pada setiap tahun. Kenapa dapat turut serta? Kerana saya diberi tugas menjaga booth KanWork (Persatuan Kanser Selangor) dan juga dengan izin Allah, program tersebut di adakan pada 16 hingga 17 julai di Stadium Universiti Kebangsaan Malaysia (UKM) di Bangi yang berdekatan dengan rumah saya.

Petang 16 Julai, selepas solat Asar saya bergegas ke stadium UKM untuk membantu menyediakan booth KanWork.Secara bergontong royong kami berjaya mengadakan booth tersebut dan bertugas secara bergilir-gilir sehingga pagi 17 Julai. Terdapat juga booth dari lain-lain persatuan kanser dan tidak ketinggalan juga gerai menjual makanan. Apabila kami mendaftar, kami di beri beberapa cenderahati dan kupon untuk makan.

Ramai yang datang tetapi ianya lebih kepada penyertaan bukan beragama islam. Program ini tidak di buka untuk orang awam tetapi lebih kepada kanser survivors, sukarelawan dan NGO's. Berbagai acara diadakan seperti larian mengelilingi padang sepanjang malam hingga pagi keesokan harinya, nyanyian, tarian dari sukarelawan dan persembahan nyanyian dan tarian dari cancer survivors. Tidak ketinggalan upacara memasang lilin yang diletak di dalam beg kertas dan ditulis nama diluar beg tersebut bagi mengingati pesakit kanser yang telah meninggalkan kita semua buat selamanya. Beg tersebut diatur di sekeliling padang dan didapati betapa ramainya yang telah gugur samaada sempat berjuang atau tidak dalam mengharungi sakit kanser yang amat merbahaya ini.

Bagi pembaca blog ini yang ada kenalan dikesan mengidap sakit kanser, nasihatkanlah mereka supaya SEGERA mendapat rawatan di hospital. Betul, memang ajal di tangan tuhan tapi usahalah sebelum terlambat.Jika tidak, apabila sakit tersebut telah merebak ia akan menyusah serta merumitkan diri sendiri dan keluarga.

Bagi kanser survivors, hidup perlu diteruskan tapi perlulah berhati-hati setelah diberi peluang kedua ini. Gunakanlah sebaik mungkin ke jalan yang diredhai Allah sebab jika kita lupa, cancer reccurence boleh berlaku pada bila-bila masa atas kehendak yang Maha Esa. Tidak ramai manusia yang diberi peluang kedua untuk muhasabbah diri dan perbetulkannya. Tapi bagi kanser survivors mereka dapat peluang keemasan ini dan penuhilah dengan perkara dan program yang bermanafaat.

Baru-baru ini saya dikejutkan dengan panggilan talipon dari salah seorang rakan survivors yang menghidap kanser rahim. Beliau bertanya kabar dan berkongsi pengalaman dengan saya. Perkenalan saya dengan Puan N ini semasa saya dalam rawatan pada tahun 2008. Sakit kanser beliau berulang dan lebih complicated dan sekarang masih dalam rawatan. Semoga Allah memberi kekuatan kepada beliau untuk menghadapi dugaan ini kerana dugaan beliau amat berat. Baru-baru ini beliau telah kematian suami (kena serangan jantung) dan terpaksalah berpindah ke rumah ibunya dan menjaga ibunya yang sedang uzur dan pada masa yang sama menjaga sendiri anak yang masih bersekolah rendah. Tidak cukup dengan dugaan tersebut, menurut Puan N, baru-baru ini semasa beliau menghadiri jemputan kahwin, pencuri telah masuk ke rumah kediaman mereka dan mengambil satu-satunya kenangan yang tinggal iaitu barang emas pemberian arwah suami beliau.

Ya Allah, Ya Rahman, Ya Rahim. Beratnya dugaan rakan ku ini. Ya Allah kau berilah kekuatan kepada rakanku ini dan berilah rahmatmu supaya rakanku ini dapat meneruskan kehidupannya dalam keadaan sihat untuk dirinya dan menjaga anak yatim serta ibunya. Ameen.

No comments:

Post a Comment