Monday, November 16, 2009

Why volunteerism Matters?Its Good For Healing




Saya berpeluang mendengar ceramah oleh Rosemary S. Caffarella (Phd Cornell University) mengenai kerja-kerja sukarela/volunteer baik untuk healing. Beliau adalah salah seorang cancer survivor yang banyak membuat kerja-kerja sukarela.

Berikut adalah sedikit maklumat yang saya dapat dari ceramah volunteerism tersebut untuk dikongsi bersama.

- Volunteerism is one way of beginning and journeying through the healing process.
- Healing process takes time and energy.
- Wonderful gift we can give along the way.
- Through volunteerism is the gift of healing to others.
- Volunteerism often then becomes a way of life.
- Volunteers often receive more than they give.

Volunteers perlulah:

1. Opening up space in your life to assist those in need.
2. Most often is the giving of your time and talents.
3. May also be the giving of funds to sponsor volunteer projects and activities.
4. Gives in the form of:
- Knowledge and skills;
- Time and support( time to listen and visit);
- Care and funding;
- Healing: Changes in body, mind, spirit and wider world.
5. Connecting volunteerism to healing.Story telling. "Once upon a time...."
6. Healing of self and others.
7. Being a volunteer.

Pengamatan dan pengalaman saya bersama KanWork(Persatuan Kanser Network) selama beberapa bulan mendapati ahli-ahli yang aktif dalam membuat banyak kerja-kerja sukarela atau kerja-kerja amal adalah kanser survivors yang sudah lebih dari lima tahun.Mungkin Allah memanjangkan umur dan memberi mereka kesihatan yang baik kerana mereka banyak membuat kerja-kerja sukarela dan kerja-kerja amal bagi membantu pesakit-pesakit kanser yang lain.

Antara aktiviti mereka adalah memberi ceramah kesedaran kanser di Masjid, hospital atau atas jemputan-jemputan pihak tertentu. Ahli-ahli KanWork juga melawat pesakit di rumah mereka dan memberi sumbangan sendiri , memberi motivasi serta semangat supaya lebih mudah pesakit mengharungi dugaan yang mereka lalui. Pada bulan Disember ini, sebahagian ahli KanWork akan mengadakan program-program kesedaran kanser di Alor Gajah, Masjid Tanah, di hospital besar Melaka dan bersama-sama dengan Bistari Melaka.

Pada 15 November 2009, sempena taman tempat saya tinggal mengadakan Hari Sukaneka, saya mengadakan jualan amal untuk mengisi Tabung Persatuan Pesakit Kanser (KanWork). Saya mendapat sumbangan barangan terpakai seperti baju, kasut, baju coat,handbag dan lain-lain yang masih cantik dan boleh dipakai dari rakan saya Hjh Siti Zaleha Bte Mohd. Said, dari seorang rakan pesakit kanser dan dari ahli-ahli keluarga saya sendiri. Hasil jualan yang diperolehi adalah memuaskan dan lumayan. Kutipan ini akan diserahkan kepada Pengerusi KanWork (Prof. Dr. Maznah) nanti.

Saya mengucapkan ribuan terima kasih di atas kerjasama dan sokongan warga Taman Desa Sentosa tempat tinggal saya. Tidak lupa untuk ucapkan terima kasih tidak terhingga kepada suami, anak, menantu, cucu jiran saya (Nurul), pesakit kanser (Liza) dan rakan (Cik Sanipah) yang turut membantu bagi menjayakan jualan amal ini. Hanya allah yang akan membalas budi baik mereka. Insyaallah.

Insyaallah pada tanggal 25 November ini akan diadakan jualan amal( Car Booth Sale) di UPM. Kepada pembaca blog ini jika hendak beramal bolehlah memderma barangan terpakai yang masih cantik dan boleh digunakan untuk dijual dan mengisi tabung pesakit kanser ini. Anda bolehlah menghubungi saya melalui handphone 0197767007.

Setelah mendengar ceramah Dr. Norazizah Moh Talib tempoh hari mengenai financial stability (how to generate income), saya pun teringat kepada seorang pesakit kanser tahap 5 yang juga merupakan seorang ibu tunggal mempunyai 3 orang anak. Saya hubungi beliau dan memaklumkan tentang jualan amal. Beliau sungguh gembira dan hadir untuk membeli (pembelian lebih RM400.00) dan kemudian menjualnya semula kepada kenalan-kenalannya. Pesakit ini amat gembira kerana mendapat sedikit untung dan dapat juga mengisi masa lapang beliau. Saya turut berasa seronok kerana dapat membantu pesakit ini disamping dapat juga mengisi tabung KanWork.

Semalam beliau menghubungi saya dan membeli lagi barangan terpakai yang tak habis dijual semasa sukaneka. Katanya permintaan bagus dan beliau menanyakan tentang bekalan barangan terpakai lain terutamanya handbag dan baju kerana mendapat sambutan hangat dari kawan-kawan beliau.

Sesiapa yang membaca blog ini dan ingin memberi sumbangan bolehlah menghubungi saya dan bolehlah kita menjual sambil menderma di UPM dan juga kepada pesakit ini. Semoga kita berada dalam WIN - WIN-WIN SITUATION.(Anda dapat pahala/ganjaran allah, dapat isi tabung KanWork dan dapat juga membantu pesakit ini dari segi kewangan dan mengisi masa beliau dengan lebih ceria).

Kepada sesiapa yang membaca blog ini, tampillah ke hadapan untuk sama-sama membuat kerja-kerja sukarela/kerja-kerja amal. Tak kiralah samada anda sihat atau kanser survivor. Sesungguhnya Allah akan memberi balasan/ganjaran terhadap apa yang kita kerjakan. Insyaallah. Hubungilah Kanhelp Line (03-89472706) atau lawati http://www.ipsas.upm.edu.my/kanwork/ atau hubungi Nor Aida Kamaruddin(013-2062949);Lucianna Jambari(012-9176565);

No comments:

Post a Comment