Saturday, April 11, 2009

Excellent Cleansing Food Choices

Mengikut buku yang saya baca, 'The Complete Cancer Cleanse' makanan yang paling baik antaranya adalah seperti berikut:

Cleansing Foods


1. Sayuran seperti:

Artichoke,asparagus,beetroot,broccoli,cabbage,carrot,cauliflower,celery,
bok choy,green/yellow beans,brussels sprouts,chicory,chinese lettuce,chives,dandelion greens,endive,escarole,green peas,kale,kohlrabi,leeks,okra,onions,radish,seaweed,
snow peas,spinach,summer squash,sweet potato,swiss chard,watercress,winter
squash,yam,zucchini squash...

2. Buah2an seperti:

Avocado,cherry,guava,mango dan papaya(best choice because of their low
acidic rating),melons,pear,peach...

3. Grains seperti:
Amaranth,brown rice,millet,quinoa,wild rice....

4. Legumes seperti:
Beans,lentils,split peas,hummus...

5. Herbs/spices seperti:
Anise,basil,bay leaf,cardamon,cilantro,cumin,dill,dry mustard,fennel,ginger root,marjoram,oregano,parsley,rosemary,saffron,tarragon,thyme,tumeric...

6. Nuts/seeds seperti:
Almonds,hazelnuts,flaxseeds,pumpkin seeds,sesame seeds,sunflower seeds, nut/seed butters such as almond and tahini...

7. Milk substitutes seperti:
Almond milk,rice milk,hazelnut milk,coconut milk...

8. Condiments seperti:
Celtic sea salt,stevia,kelp powder,soy sauce,tamari,spike/Mrs. Dash...

9. Oils seperti:
Flax,olive,coconut...

10. Beverages seperti:
Herbal tea,green tea, fresh juice, wheatgrass juice,coconut water...

11. Other foods seperti:
Homemade healthy dressings and sauces...

Di samping pemakanan di atas jangan lupa minum air zam-zam jika ada, tapi bacalah selawat dan mohon pada allah sebelum meminumnya. Petua ini dari seorang kawan saya yang mengidap penyakit kanser payu dara sejak tahun 1980han dan masih panjang umur dan sihat.

Kawan-kawan yang senasib dengan saya apabila berjumpa di hospital atau melalui talipon bertukar-tukar maklumat. Antaranya mereka mencadangkan supaya memakan buah durian belanda(sour sop fruit), minum air biji peach yang diblend bersama buah epal hijau, minum air serai dan makan daun namanya daun tujuh jarum/daun jarum mas setiap hari.

Antara cadangan tersebut saya tertarik dengan pokok jarum mas. Memandangkan hobi saya antaranya adalah gardening, saya pun mencari benih pokok jarum mas dan menanamnya. Bukan saja menanam tapi juga mula memakan pucuknya sebagai ulam. Pokok ini senang untuk ditanam dan saya menanamnya di dalam pasu aje. Jika ada sesiapa yang berminat untuk menanam pokok tersebut, bolehlah menghubungi saya melalui email saya
rokiah.okid@gmail.com

Walauapapun usaha kita, kita mestilah tabah, confident, consistent dan berdoa pada yang maha kuasa. Sesungguhnya kita berusaha dan merancang tetapi yang menentukan adalah allah jua.Insyaallah

3 comments:

  1. salam...
    saya kehilangan ibu 9 thn yg lalu akibat kanser payudara. sekarang saya bekerja di makmal yg mancari penawar kanser danperubatan alternatif kepada drugs yg ada dipasaran. ade satu seminar bersama pengusaha herba, saya terjumpa seorang pakcik yg mendakwa telah mengubati beberapa pesakit kanser kulit, kanser tulang dan kanser ape satu lagi saya tak ingat. dan pokok yg di gunakan ialah pokok kenerak. nama saintifiknya ..lupa lah pulak.
    anyway auntie, be strong.. mcm yg auntie kata walau apapun usaha kita.. kite kena tabah, dan yakin dan berdoa.. kerana semuanya adalah kuasa Allah..

    ReplyDelete
  2. Salam perkenalan Cakcibur,

    Terima kasih kerana berkongsi maklumat tentang pokok kenerak.

    Sesungguhnya pekerjaan anda begitu mulia dan saya doakan anda dapat jumpa penawar sakit kanser. Boleh digunakan untuk menyembuhkan pesakit seperti mak saya dan rakan2 beliau.

    Takziah diucapkan kepada awak di atas kehilangan bonda tercinta. Pasti beliau bangga melihat awak berusaha mendapatkan penawar sakit ini.

    Fakhrul

    ReplyDelete
  3. Thank you for sharing with me. Be strong and may allah bless u always.Remember to send your doa to your late mother.insyaallah.

    ReplyDelete